Životopisy umělců

Tomoka Asahina
Japonská klavíristka Tomoko Asahina studovala hru na klavír na Tokijské hudební akademii. Do Čech se dostala díky udělení stipendia Ministerstvem školství ČR a umožnilo jí studium na AMU v Praze u prof. Mariána Lapšanský. Později dokončila doktorandské studium na Akademii umění v B.Bystrici.
Během studia se věnovala intenzivně komorní hře, kdy se svým kolegou, posléze manželem, klarinetistou Jiřím Kotalem absolvovali řadu soutěží a recitálů.
V současné době působí jako odborná asistentka na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a na Konzervatoři Pardubice je zvána jako oficiální korepetitorka mezinárodních soutěží a kurzů ( Žestě Brno a Pražské jaro ).
Kristýna Fílová
Vystudovala zpěv na Konzervatoři v Českých Budějovicích a převážnou část svého profesního života se zabývá interpretací staré hudby. Spolupracuje s předními českými soubory interpretujícími starou hudbu a mezi své největší úspěchy z této oblasti řadí hlavní roli Venuše v novodobé světové premiéře opery A. Caldary L’asilo d’amore (2016) a roli Selené v opeře A. Boroniho Didona (2017) v rámci Festivalu barokních umění v barokním divadle v Českém Krumlově. V roce 2021 navázala spolupráci s uskupením RunOperun, s nímž nastudovala roli Violetty ve Verdiho La Traviatě pro venkovní scénu na pražské Letné. Mezi poslední úspěchy řadí také svou třítýdenní koncertní účast v roce 2022 v Bahrajnu v rámci festivalu italské operní hudby, kde vystoupila jako Violetta (G. Verdi), Rusalka (A. Dvořák), Gilda (G. Verdi), Liu (G. Puccini), ale například i jako Christine (Fantom opery – A. Lloyd Weber).
Spolupracovala či stále spolupracuje v rámci koncertů či nahrávání s Českým národním symfonickým orchestrem, Deutsches Barokorchestr, Jihočeskou filharmonií v Českých Budějovicích, Komorní filharmonií Pardubice, Filharmonií Hradec Králové, Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně, Jindřichohradeckým symfonickým orchestrem, s Police Symphony Orchestra, RunOperun, Divadlem F.X.Šaldy Liberec, Jihočeským divadlem nebo například s Kühnovým smíšeným sborem či souborem L’armonia Terrena.


Michal Hanuš
Michal Hanuš se narodil v roce 1980 ve Vrchlabí. Jeho prvním učitelem byl Stanislav Skalský. Pokračoval na Konzervatoři v Pardubicích (1998-2004) ve třídě Václava Rabase. Od roku 2004 byl studentem Akademie múzických umění v Praze u Prof. Jana Hory (2004-2007) a Pavla Černého (2007-2008). Během studia se zúčastnil interpretačních kurzů v Praze (Martin Sander), v Německu (Harald Vogel, Martin Sander, Ludger Lohmann, Jon Laukvik) a Norsku (Guy Bovet). Zúčastnil se dvou zahraničních stáží, ve Stuttgartu (Ludger Lohmann) a v Oslu (Terje Winge).
Na mezinárodní soutěži Pražské jaro 2006 obdržel Čestné uznání. Spolupracoval s varhanářskou firmou Orgelbau-Wech z Bavorska. Věnuje se koncertní činnosti, spolupracuje se sólovými hráči, sbory a příležitostně se věnuje kompozici (Suita pro varhany, Fantazie pro malé varhany, Vater unser pro soprán a varhany) V současné době působí jako učitel ZUŠ v Kutné Hoře a na Konzervatoři v Pardubicích.
Laura Karpišová
Laura Karpišová je současnou posluchačkou 6. ročníku konzervatoře v Pardubicích, kde studuje klarinet u MgA. Zdeňka Seidla. Během svých studií už měla 2 příležitosti vystoupit jako sólistka spolu s Filharmonií Hradec Králové. Vedle klarinetu se také věnuje saxofonu, na který hraje v big Bandu Banda di Feste.
2022 3. místo na interpretační soutěži Pardubické Dechy
2020 2. místo na interpretační soutěži Pardubické Dechy
2022 Zlaté pásmo na celostátní přehlídce Mládí a Bohuslav Martinů
2023 čestné uznání na mezinárodní interpretační soutěži Pro Bohemia Ostrava


Jiří Kotal
JIŘÍ KOTAL (1975) patří k výrazným osobnostem české klarinetové školy. Je absolventem pražské konzervatoře (prof. P. Čáp), AMU v Praze (prof. Š. Koutník) a VŠMU v Bratislavě při doktorandském studiu (prof. J. Luptáčik a prof. J. Hlaváč). Během studií získal řadu stipendií. Za zmínku stojí např. stáž na Toho Gakuen Orchestra Academy v Toyamě (Japonsko), kde působil jako asistent a 1. klarinetista. Na letní akademii Praha – Vídeň – Budapešť (1998) obdržel Cenu Bohuslava Martinů, cena Antonína Rejchy a cena Oestig za interpretaci rakouského skladatele.
Jeho hudební projev byl oceněn v r. 1992 druhou cenou v prestižní mezinárodní rozhlasové soutěži Concertino Praga. Z úspěchů v následujících letech jmenujme alespoň vítězství v soutěži v Chomutově (1998), 3. cenu v mezinárodní soutěži Krzysztofa Pendereckého v Krakově (2000), 3. cenu v mezinárodní soutěži Johannesa Brahmse v Pörtschachu (2005), 1.cenu v mezinárodní soutěži Citta di Padova (2005), 2. cenu – kategorie basklarinet v mezinárdní soutěži Citta di Carlino (2007), 3. cenu v mezinárodní soutěži Małopolska v Krakově (2021).
Mezi jeho významné aktivity patří sólový recitál v abonentním cyklu České filharmonie Mladí interpreti (1995) a podíl na české premiéře Sextetu K. Pendereckého v nastudování Pražákova kvarteta (Dvořákově síň 2002). Jako sólista a orchestrální hráč je zván ke spolupráci s řadou orchestrů. S Komorní filharmonií Pardubice nastudoval jako českou premiéru Spohrovu Fantazii pro klarinet a smyčcový orchestr op. 81, Mozartův Klarinetový koncert K. 622 provedený např. ve Smetanově síni Obecního domu (2008) a na festivalu Harmonia Moravia (2009), Koncert pro klarinet a orchestr Aarona Coplanda, Introdukce, téma a variace pro klarinet a orchestr G. Rossiniho, Koncert pro klarinet a orchestr č. 2 Es-dur op. 74 C. M. von Webera, Mozartovu Koncertantní symfonii Es-dur pro dech. nástroje a orchestr a Koncert Es-dur pro 2 klarinety a orchestr op. 35 F. V. Kramáře. Přednesl také Mendelssohnův Koncertní kus op. 114 v originále na basetový roh.
Se svou ženou klavíristkou Tomoko Asahina vystupuje na sólových recitálech, z nichž velmi prestižní byl např. recitál v komorním sále světoznámé Suntory Hall v Tokiu (2005), recitály v Padově a ve Venezii (2005) nebo recitál v komorní řadě Slovenské filharmonie (2006). Společně vydali také své profilové CD – Clarinet and Bass clarinet. Jako světovou premiéru natočil pro dánskou nahrávací společnost Classico Olufsen Kvarteta se smyčcovým triem M. Yosta. Natočil řadu titulů pro Český rozhlas.
Za těžiště své činnosti však považuje Jiří Kotal hru v orchestru. V letech 1996 – 2014 působil jako sóloklarinetista Komorní filharmonie Pardubice. V sezóně 2005/06 působil současně jako basklarinetista ve Filharmonii Hradec Králové. Se souborem Harmonia Rudolfinum spolupracoval na české premiéře Sonatiny pro 16 dechových nástrojů Richarda Strausse. Od r. 2013 je členem Orchestru Národního divadla v Praze. Působí také pedagogicky na Konzervatoři v Pardubicích.
Matěj Kotal
Matěj Kotal (nar. 2006) studuje v současné době na Anglickém gymnáziu v Pardubicích a na pardubické konzervatoři ve třídě svého otce Jiřího Kotala (klarinetista Národního divadla v Praze).
Své hudební vzdělání si obohatil studiem na mezinárodních klarinetových kurzech v Ostravě, v Brně ad.
V roce 2022 byl pozván na klarinetový masterclass v rámci festivalu Pražské jaro a také na masterclass s profesorem Wenzlem Fuchsem z Berlínské filharmonie v rámci festivalu Dvořákova Praha.
Nejvýznamější ocenění:
Mládí a Bohuslav Martinů – 1. cena a absolutní vítěz (2022, Polička)
18th International Clarinet Competition Saverio Mercadante – 2. cena (2022, Itálie)
20th International Clarinet Competition Città di Carlino – 1. cena (2022, Itálie)
2nd Sava Dimitrov International Clarinet Competition – 2. cena (2023, Bulharsko)
5th Silverstein Clarinet Contest – 2. cena (2023, USA)


Radek Martinec
Barytonista Radek Martinec vystudoval Akademii múzických umění v Praze ve třídě doc. Heleny Kaupové. Během studia se zúčastnil roční studijní stáže ve Varšavě (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) ve třídě prof. hab. Jadwigy Rappé. Během pobytu ve Varšavě ztvárnil roli Marca v Pucciniho jednoaktové opeře Gianni Schicchi ve varšavském Velkém divadle (Teatr Wielki – Opera Narodowa) v režii Ewy Rucińské. Aktivně se účastnil mistrovských kurzů pod vedením renomovaných umělců jako např. Mariusz Kwiecień, Janusz Przybylski, Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Zdeněk Klauda, Vladimír Chmelo nebo Markéta Cukrová.
Stal se laureátem několika mezinárodních soutěží, mezi které patří Pražský pěvec, Duškova pěvecké soutěž, Euterpe Music Awards, Stonavská Barborka nebo Mezinárodní soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech, odkud si přivezl první místa hned z několika kategorií.
Mezi jeho poslední role patří Lovec a Hajný ve Dvořákově Rusalce (Památník A. Dvořáka ve Vysoké u Příbramě) nebo debut v pražském Národním divadle jako Muezín ve Dvořákově opeře Armida. Mimo divadelní scénu získává na koncertních pódiích praxi v soudobé hudbě (A. Závodný – Šerosvit), písňové tvorbě nebo tvorbě kantátové (A. Dvořák – Te Deum, E. Grieg – Peer Gynt, B. Martinů – Otvírání studánek).
Eliška Zajícová
Absolvovala Konzervatoř Jana Deyla. Nyní studuje na Švýcarské univerzitě v Curychu (Zürcher Hochschule der Kunste).
Získala mnoho ocenění, např. v r. 2014 na soutěži B. Martinů v Poličce 1. místo. V r. 2017 2. místo na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech (kategorie Junior do 24 let), na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových varech získala Čestné uznání a Cenu za interpretaci díla B. Martinů ad.
V r.2018 debutovala ve světové premiéře opery skladatele Daniela Lo – A Woman Such As Myself, v rámci festivalu NODO v Ostravě. Další sólovou roli měla roku 2018 s uskupením Run Operun – Třetí žínka v Dvořákově Rusalce či Mercedes v Severočeském divadle Ústí nad Labem v opeře Carmen. Pracovala pod odborným dohledem A. Carangela, D. P. Bezačinské, M. Blahušiakové, J. Hartfiela, Markéty Cukrové, a dalších.


Tomáš Židek
MgA. Tomáš Židek Ph.D. (*1981) pochází z hudební rodiny. Je syn vynikajícího flétnisty i hudebního skladatele Petra Židka (*1942) a vnuk dlouholetého ředitele chrudimského kůru a komponisty Karla Židka (1912 – 2001) ‒ u obou získal základy hudebního vzdělání a zejména pak na ZUŠ J. N. Filcíka Chrast u učitele Jana Licka. Absolvoval Konzervatoř Pardubice, kde studoval nejprve hru na violu, později také obligátně hru na varhany a zejména dirigování (O. Tvrdý, V. Novák). Ve studiu posledního jmenovaného oboru pokračoval na HAMU v Praze (P. Vronský, R. Eliška, Ch. O. Monroue, H. Farkač, L. Svárovský, L. Mátl, J. Chvála, J. Kuchiňka, N. Baxa, v doktorském studiu T. Koutník). Zúčastnil se rovněž mistrovských dirigentských kurzů u prof. M. Stringera v rakouském Badenu. Jako dirigent spolupracoval s Pražským komorním sborem a předními českými orchestry: Filharmonie B. Martinů Zlín, Severočeská filharmonie Teplice, Plzeňská filharmonie či Jihočeská filharmonie České Budějovice. Vedle symfonických projektů také dirigentsky působil v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. V současnosti pravidelně spolupracuje s Komorní filharmonií Pardubice a Filharmonií Hradec Králové. Od ledna 2008 je dramaturgem Chrudimských hudebních pátků a od roku 2009 pedagogem Konzervatoře Pardubice, kde dnes působí jako vedoucí dirigentského oddělení, dirigent a pedagog hudební teorie. Roku 2018 se stal v této instituci zástupcem ředitele. V roce 1999 založil smíšený pěvecký sbor Salvátor, od září 2010 je dirigentem a uměleckým vedoucím Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice. Vedle jiných aktivit působí jako ředitel kůru při chrudimském arciděkanství. Příležitostně se věnuje i kompozici a muzikologii.
Marek Žihla
Marek Žihla se narodil v Rakovníku a od roku 2018 studuje klasický zpěv
na Pražské konzervatoři. V roce 2019 se zúčastnil Písňové soutěže
Bohuslava Martinů, kde se stal absolutním vítězem. Kromě toho získal
cenu Zory Jehličkové a cenu nadace Život Umělce. V témže roce se
zúčastnil Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových
Varech, kde vyhrál kategorii Operní naděje. V divadelní sezoně 2020/21
debutoval na festivalu Smetanova Litomyšl, kde účinkoval v opeře Ariadna
od Bohuslava Martinů v roli Bojovníka z Athén. V témže měsíce stihl také
debutovat jako Vašek v Prodané nevěstě Bedřicha Smetany.
Od divadelní sezóny 2021/22 pravidelně hostuje na jevišti plzeňské opery
J. K. Tyla, kde se představil jako Evandro v opeře Alceste od Christopha
Willibalda Glucka, a jako Guvernér, Princ Ragotsky a Vardendendur v
opeře Candide, od Leonarda Bernsteina.
Ve stejné sezóně také debutoval na jevišti Jihočeského divadla. Představil
se zde jako Tenor v oratoriu Mesiáš od G. F. Händela. Za tuto roli byl
nominován na Jihočeskou Thálii. Nadále se zde představil jako První
ozbrojenec a Kněz v Mozartově Kouzelné flétně, První Filištín a Posel v
Samsonovi a Dalile od Camilla Saint-Saëna, a Tenor v inscenované verzi
Rabovy České mše vánoční.



Sledujte nás
© 2023 All rights reserved. Created by Marek Šefrna